היי שלום לכם!
במאמר הבא נדבר על שאלה שלפעמים קצת מעצבנת, אבל היא חשובה מאוד:
מהי המטרה בהוצאת הספר שלכם לאור?
הוצאת ספר לאור זהו תהליך מורכב ובעל משמעות הדורש השקעה. השאלה הראשונה והבסיסית בהוצאת ספר, היא מה המטרה בהוצאת הספר לאור?
יש עוד שאלות קרובות, כמו למה צריך הוצאה לאור, או בשביל מה, אבל כאן אנחנו מדברים על שאלה בסיסית שנוגעת למחבר עצמו. אליך!
למה? למה אתה מוציא ספר? חשוב שתענה על זה.
האמת – יש שאלה ראשונה ובסיסית יותר;
מה זה ספר?
כמובן. ספר הוא קובץ מידע, שנכתב (ועוצב) ונכרך יחד. בנוסף, הוא שוכפל לעותקים רבים משום שיוצר או מגיש המידע סבור היה שאנשים רבים יגלו בו עניין.
וכאן אנו שבים לשאלה הראשונה, למה? למה להוציא ספר? מה המטרה בביצוע כל הפעולות הללו שעולות כסף ודורשות זמן?
זה אולי נשמע פתטי, אך מתברר שמחברים רבים מתקשים להגדיר במדויק את התשובה לשאלה – מה מטרתך בהוצאת הספר! בשביל מה אתה מוציא ספר?
ספר = חידוש לעולם
ברור ומוסכם שאדם שמוציא ספר – בא לחדש משהו, להוסיף משהו לעולם. אחרת – לשם מה הוא עושה זאת?
ברם, אין הכוונה בהכרח לתוכן חדש, אלא לחידוש בעצם הפקת הספר, חידוש שיצדיק את ההשקעה המרובה בהוצאת הספר לאור.
'משהו חדש' יכול להתפרש בהרבה צורות;
- תזה חדשה, שיטה או מתודה שברצונכם להציג
- פרספקטיבה על נושא מסוים שנועד לעורר מודעות או לשכנע
- סיפור עם מסר שברצונכם להעביר
- מידע ששיתופו יכול להעשיר אתכם בכסף חדש
- חידוש של ספר ישן
- תרגום של ספר בשפה אחת לשפה אחרת – חדשה
- ועוד ועוד..
בכל מקרה, עליכם לבחון היטב שבספר שלכם יש חידוש מסוים, שאם לא כן – הוא לא יעניין ולא יימכר, וחבל על כוחותיכם, זמנכם וכספכם.
למה חשובה מטרה בהוצאת ספר?
כשאתם יוצאים לדרך, בתחילת כתיבת הספר (או אחרי, לעולם לא מאוחר) עליכם לשבת ולהגדיר במדויק, אפשרי גם בכתב – מה המטרה בהוצאת הספר. מה החידוש בו.
הגדרת המטרה בהוצאת הספר חשובה עד מאוד, כדי שתדעו כיצד להתנהל לאורך שלבי ההפקה!
אוקי, אז למה אנשים מוציאים ספרים לאור?
אחר ההקדמה הנ"ל, ניגש את הסיבות הנפוצות להוצאת ספרים לאור.
באופן כללי אפשר לחלק את מטרות הוצאת הספר לשתי קטגוריות בסיסיות; מטרה ערכית ומטרה מסחרית.
הוצאת ספר לאור מטעמים ערכיים
סופרים רבים מוציאים את ספריהם, לא כפונקציה מסחרית שנועדה לתת להן רווח, אלא מטעמים ערכיים, מוסריים, מצפוניים ועוד.
כמובן! גם מי שמוציא מטעמים ערכיים, זכותו המלאה להרוויח ביושר כסף מספריו, אדרבה! אך כוונתנו היא שהרווח הוא לא מטרתו העיקרית.
יש שרוצים להשפיע על החברה, יש שרוצים לחשוף את דעתם, יש שרוצים להעניק לציבור הזדמנות ליהנות מפרי ידיהם, יש שחפצים בהנצחה של אחרים או של עצמם ועוד ועוד.
כאשר מטרת הוצאת הספר היא מטרה ערכית – המחבר יכול להרשות לעצמו להשקיע גם בפרטים שלא בטוח שיקדמו מכירות, או שהרווח מהם יכסה את העלות, אלא בעיקר יכבדו את הספר ויגרמו להוקרה שלו.
למשל, מחבר שחולם על השבחת דפוס מסוימת – נניח הבלטה פיזית של הטקסט על הכריכה.
אם המטרה היא ערכית וההוצאה לא יקרה מדי – הוא יוכל לעשות זאת, גם אם לא בטוח שזה ספציפית יקדם מכירות ברמה שתכסה את ההוצאה הזו.
שהרי מטרתו שהספר ייראה טוב, יפתה את הקורא הפוטנציאלי לרכוש או לקרוא אותו וישיג את מטרתו.
הוצאת ספר לאור מטעמים מסחריים
לעומת זאת, אם מטרת הוצאת הספר לאור היא מסחרית – כל התהליך יהיה מחושב הרבה יותר, כל הוצאה תיבדק האם היא תכסה את עצמה ותקדם מכירות, והכל יהיה ממוקד בכדי להשיג את המטרה.
למשל, בהפקה מסחרית – לא תבוצע השבחת דפוס שלא תקדם בבירור את מכירות הספר ברמה שהרווח יהיה גבוה יותר מההוצאה.
אם יש למחבר כסף להשקיע – הוא ישמור אותו לפרסום הספר ולשיווקו.
מי קהל היעד של הספר?
בשלב הבא, חשוב להגדיר במדויק עבור מי מוציאים את הספר לאור.
קהל היעד של הספר חשוב מאוד לצורך החלטות נבונות ויעילות בשלב ההפקה. האם קהל היעד הוא צעירים? מבוגרים? נשים? גברים? דתיים? חילוניים? ועוד ועוד…
פעמים וקהל היעד מוגדר מאוד, ופעמים והוא מטושטש וצריך לחשוב על התשובה. לא מן הנמנע כי יהיו מספר קהלי יעד לאותו ספר!
הכרת קהל היעד ואפיון מקצועי שלו, יסייעו להגיש את הספר בצורה שתתאים למטרתו, תהפוך את השפעתו ומכירותיו לאפקטיביות יותר, והוצאת הספר תצדיק את עצמה.
לפי הגדרת קהל היעד נחליט על סגנון הכתיבה, עיצוב הכריכה, העימוד, סוג הנייר ושאר מרכיבי ההפקה.
קרדיט תמונה ראשית: freepik.com
תודה רבה!