מחפשים מידע על סוגי שירה וסגנונות שירים שונים? הגעתם למקום הנכון!
שלום חברים! וברוכים הבאים למאמר נוסף בבלוג שלנו. במאמר קודם עסקנו במהות השירה, באתגרים הכרוכים בהוצאה לאור ושיווק של ספר שירה, ובשאלות פרקטיות סביב השירה. במאמר שלפניו סקרנו את תולדות השירה העברית משחר היווסדה ועד ימינו.
במאמר הנוכחי, אפוא, נותר לנו לסקור את הסגנונות, האמצעים האומנותיים והמבנים השונים שקיימים בענף השירה. בסוף המאמר הזה – כנראה שתהפכו ל'מבינים' בשירה, יותר מרוב החברים שלכם 🙂
הולך להיות קצר, תכליתי ומעניין.
שנתחיל?
נא להבדיל: סגנון / מבנה / אמצעים אומנותיים
יש להבדיל בין סגנונות השיר, לבין מבנה השיר, לבין האמצעים המשתמשים לכתיבתו.
סגנון – עוסק בנושא השיר ובגישתו הרעיונית (כגון האם עוסק בסיפור, בתיאור תחושה אישית, בתיאור מקום וכדו').
מבנה – עוסק בבניין השיר, מספר הבתים, הטורים, ולעתים גם העיצורים.
אמצעים אמנותיים – שימוש בטכניקות כגון לשון מושאלת, דימוי, הגזמה, מטפורה, חזרתיות, אוקסימורון ועוד.
וכעת נפרט.
סגנונות שירה
יש סגנונות שירה רבים, חלקם נפוצים וחלקם נדירים מאוד.
- פיוט – שירת קודש המשתלבת על פי רוב בתפילה.
- בלדה – שיר המספר סיפור.
- מקאמה – יצירה המשלבת שיר עם סיפור, מעין פרוזה מחורזת בעלת ברק רטורי.
- שירה אפית – שירה המתארת את חייהם או מעשיהם של דמויות הירואיות מן ההיסטוריה.
- שירת איגיון – שירה שנראית על פניו ככתובה בשפה מובנת ותקנית, אך אין לה משמעות אמיתית או הגיונית. היא עשויה להכיל סתירות מוזרות, ולעתים גם שטויות. המצטיינים הטובים ביצירת שירה כזו הם, ובכן, מחשבים…
- שירה לירית – שירה המבטאת רגש אישי, או נקודת מבט אישית של הפרט.
- שיר תיאורי – שיר העוסק בתיאור מראה, נוף, עצם וכדו', ואינו מהווה דימוי או משל למשמעות אחרת.
- שירה פוליטית – שירה המנסה באופן מגמתי להשפיע על דעת הקהל בנושאים שאינם קשורים לאמנות, אלא נוגדים לחברה, מדיניות ועוד.
מלבד אלו ישנם סגנונות נוספים שנחשבים ליחידה בפני עצמה, כגון אימג'יזם ואקאמיזם (זאנר שירה שדוגל בתיאורים פשוטים של הדברים עצמם, בשפה תמציתית ככל האפשר, שהיווה קונטרה לשירה הפואטית שחיבבה את הצטעצעות הלשון), סימבוליזם, הרמטיזם, ארספרסיוניזם, שירה ביטניקית ועוד, וכן שירה מקראית, שירת ימי הביניים, שירת יהדות תימן ועוד.
בכל אלו לא הארכנו עקב השימוש הנדיר יחסית בשירה בת ימינו.
מבני שירה
מבנה השירה עוסק בצורת בניית השיר, מספר הבתים, מספר הטורים, ולעתים מספר העיצורים והתנועות.
מבנים מספריים
ישנה סדרת מבנים שנקבעת לפי מספר השורות בשיר, בנוסף למבנים קבועים ומוגדרים מראש של משקל וחריזה.
בסדרה העשרונית הראשונה – כמעט לכל ספרה ניתן להצמיד מבנה מסוים שהיה מקובל היכן שהוא, מתי שהוא, בהיסטוריית התרבותיות האנושית.
- 2 שורות (חרוזות, בד"כ חריזה נוקשה) – קוֹפְלָט.
- 2 שורות (שאינן חרוזות, במשקל קבוע ונוקשה) – דִיסְטִיכוֹן.
- 3 שורות (עם שיטת חריזה ייחודית) – טַרְצִינָה.
- 3 שורות (עם חלוקה נוקשה של 5, 7 ו-5 הברות) – הַאִיקוֹ.
- 4 שורות – קַטְְרָן, או מרובע (בספרות הפרסית הקדומה).
- 5 שורות (עם משקל וחריזה נוקשים) – חָמֵשִּׁיר.
- 6 שורות (שיר או בית בתוך שיר) – סֶסְטֶּט.
- 8 שורות (עם מבנה חריזה קבוע) – אוֹקְטָבָה.
- 14 שורות (עם מבנה חריזה נקשה) – סוֹנָטָה.
- 19 שורות (בחלוקה של 5 בתים בני 3 שורות ואחד של 4, ומבנה חרזתי מורכב) – וִילַאנֵל.
- 39 שורות (עם מבנה חריזה קבוע וסדר מילים נוקשה) – סָסְטִינָה.
מבנים נוספים
- פואמה – שיר ארוך, בדרך כלל מסתיים בחרוזים. מבנה השיר גמיש יחסית, ורוב השירים בשירה העברית תואמים למבנה זה.
- אקרוסטיכון – שיר שהאותיות הראשונות של שורותיו יוצרות מילה או משפט (ראה בתחילת מאמר זה).
- פנטום – שיר בעל מספר בלתי מוגבל של בתים בני ארבע שורות, המאופיין בחזרה על שורות שלמות בין הבתים. מצוי מאוד בשירת הקודש, התפילה והפיוט. (דוגמאות: לכה דודי, אל נורא עלילה).
- וילאנל – שיר בן 19 שורות – חמישה בתים בני שלוש שורות ובית בן ארבע שורות. השורה הראשונה של הבית הראשון חוזרת בשורה האחרונה בבתים 2 ו-4, וכשורה הלפני האחרונה בבית האחרון. השורה האחרונה בבית הראשון חוזרת כשורה האחרונה בבתים 3, 5 והאחרון.
אמצעים אמנותיים
אמצעים אמנותיים בשירה נועדים להעשיר את השיר בטכניקות לשון שונות. יש אמצעים שדומים וכמעט זהים זה לזה, אבחנה דקה מבדילה ביניהם. אמצעים אמנותיים מתחלקים לשלושה:
- אמצעים פיגורטיביים – אמצעים הנוגעים לתוכן המושר ולמשמעות המילולית, .
- אמצעים מצלוליים – אמצעים הנוגעים לבחירת המילים
- אמצעים אחרים – כל אלו שאינם נכללים בשני הסוגים דלעיל.
אמצעים פיגורטיביים
- דימוי – בדימוי משווים דבר אחד למשנהו באופן ישיר. ("השמיים נפרסו כיריעה", "ראשו הלם כפטישים").
- מטאפורה – השאלת תכונה מחפץ אחד למשנהו. ("לבו נעול", "המחשב טס").
- מטונימיה – אזכור אובייקט שלם על ידי ציון חלק ממנו ("כל היום על גלגלים").
- סינסתזיה – שימוש בתוצר חוש מחמשת החושים, לתיאור מציאות שאינה קשורה לחוש זה. ("שתיקה חריפה", "אווירה רקובה").
- היפרבולה – תיאור מוגזם ומופרז הרבה מעבר למציאות, לצורך המחשת אובייקט חריג או תחושה קיצונית ("גורד שחקים", "נחיל אינסופי", "אגרוף פלדה").
- אנטונומזיה – ציון שם של אדם או מושג פרטי לצורך תיאור ("סטיב ג'ובס הוא הגלילאו גליליי של דורנו").
אמצעים מצלוליים
- אונומטופיה – שימוש בצליל מילה כדי לחקות את משמעותה בשימושה הנפוץ ("מעטפה מרשרשת", כאשר הרשרוש רומז לנייר השטרות המרשרש).
- אליטרציה – חזרה על צליל או צירוף צלילים במספר מילים קרובות, כמו בצירוף ("מצליח יצליח לצלוח", "סעדיה סעד סעודה", "גד גדוד יגודנו").
- אסוננס – חזרה על אותו מבנה תנועות עם עיצורים שונים.
- קונסוננס – חזרה על אותו מבנה עיצורים עם תנועות שונות.
אמצעים אחרים
- סגי נהור – שימוש בביטוי מוגדר לצורך תיאור מציאות הפוכה ממנו ("רוטשילד העני", "גלית בחולשתו"), לעתים משתמשים במרכאות כפולות כדי להמחיש סגי נהור, ויש שאף משתמשים מילולית בביטוי, כגון "הוא עני במירכאות"…
- אוקסימורון – צמד מילים בעל סתירה מיניה וביה ("עוור ראה", "שתיקה רועמת", "כלה גלמודה").
- אנאפורה – פתיחת מספר שורות באותה מילה.
- אפיפורה – סיום מספר שורות באותה מילה.
ולסיום – קבלו אפיפורה יפהפייה, מאת הרב רחמים נאהורי – מגדולי רבני אלג'יר:
כָּלְתָה וְנִכְסְפָה נַפְשִׁי לִמְצֹא אָדָם
אֲשֶׁר יַתְאִים לוֹ שֵׁם אָדָם
שׁוּב לֹא מְצָאתִיו לְאוֹתוֹ אָדָם
הַלְּוַאי וְהָיִיתִי אוֹתוֹ הָאָדָם
אָז כַּחֲלוֹמִי וְהִנֵּה אָמַר לִי אָדָם
זֹאת תּוֹרַת הָאָדָם
אִם בְּאֹהֶל יָמוּת אָדָם
אָז יַתְאִים לוֹ שֵׁם אָדָם
יפה מאוד. שירה היא ממש מקצוע
סקירה יפה, מה ההבדל בין מקאמה לבלדה? לא הצלחתי להבין, ואגב, לשירה מודרנית לא התייחסתם כמעט
מאד מענין