הוצאה לאור     |     עימוד ספר     |     עיצוב ספרים     |     הדפסת ספר     |     טל: 039-111-444

הוצאה לאור חרדית / דתית / חילונית – יש הבדל?

האם יש הבדל בין הוצאה לאור חרדית, דתית או חילונית? כיצד מגדירים קהל יעד לספר שלנו? ומי יכול לעשות את ההתאמות הנדרשות? ומה ההבדל בתהליך ההפקה?
הוצאה לאור חרדית דתית חילונית הוצאת ספר חרדי דתי חילוני הוצאת ספרים טקסט רץ
הוצאה לאור חרדית דתית חילונית הוצאת ספר חרדי דתי חילוני הוצאת ספרים טקסט רץ

שלום לכם! 

הרבה פעמים קורה שלקוח מעוניין דווקא בהוצאת ספר חרדי, דתי או חילוני, אך מסתפק ומתעניין האם יש סיכוי ופוטנציאל למכור אותו גם מעבר למגזר הרשמי שאליו הוא יועד.

לשם כך, צריך להבין את ההבדלים בין הוצאת ספר חרדי / דתי, להוצאת ספר חילוני. 

הבנת ההבדלים תוכל לסייע לכם להחליט האם כדאי לערוך התאמות קלות ולהרוויח קהל יעד נוסף, או לוותר על זה בשלב הזה (תמיד אפשר להוציא מהדורה מיוחדת מותאמת לקהל יעד אחר).

כמובן שספר שעוסק בגדרי מצות לולב הוא ספר ששייך באופן מובהק לעולם הדתי, וספר פילוסופי שכופר בבורא או בהשגחתו (לא תמצאו אצלנו חלילה…) ודאי שייך לעולם החילוני.

במאמר זה אנו רוצים לברר את הפוטנציאל עבור ספרים שנמצאים בתווך. כגון – ספרים העוסקים בנושאי חינוך, חברה, הגות, פרוזה, שירה ועוד, שיכולים להתאים לכלל המגזרים.

אנו בטקסט רץ הוצאנו הרבה מאוד ספרים כאלו, וביניהם ספר אקשיבה, אבולוציה במבחן, הקול ברור, כבד לך, א' ב' בכתיבה, המסע עם הפמליה, הוראה מתקנת בתיכון ועוד רבים.

הוצאת ספר חרדי / דתי / חילוני – ההבדלים

ובכן, רוב התהליכים הטכניים העוברים על הוצאת הספר הם זהים, וכלל לא משנה אם הספר נועד למגזר החרדי, הדתי, המסורתי, החילוני או הסיני.

 

באלו חלקים כן יש הבדל?

  • הגדרת קהל יעד
  • סגנון כתיבה / עריכה
  • הסכמות / המלצות
  • עימוד ועיצוב
  • הפצה
  • פרסום
הוצאת ספרי יהדות - חרדים או דתיים
סט ספרי יהדות (טור) עם הטבעת גלופות סקאי

כדי שתוכלו לשפוט בכוחות עצמכם אם הספר שלכם יוכל להתאים גם למגזר השכן, נעבור על הסעיפים הללו ונפרט בקצרה את ההבדלים בכל אחד מהם.

כמובן שאלו רק ראשי פרקים, ונדרש הרבה ידע וניסיון לדעת לגבי כל ספר באופן ספציפי. אם אתם עדיין מתלבטים – תמיד תוכלו לפנות למומחים שלנו ולהתייעץ גם על חלק זה, ללא תשלום וללא התחייבות!

הגדרת קהל היעד המרכזי של הספר

אחת השאלות החשובות ביותר בהוצאת ספר היא: מה המטרה בהוצאת הספר.

אם עוד לא קראתם את המאמר שלנו על הנושא הזה – רוצו מהר, זה קריטי לכל שלבי ההפקה, וגם לנושא המאמר הנוכחי!

בהתאם למטרת ההוצאה, יש להגדיר קהל יעד.

הגדרת קהל היעד מורכבת מגיל, תרבות, מנת משכל, מקצוע ואיך לא – השתייכות מגזרית.

רוצים הצעה להוצאת ספר לאור? השאירו פרטים ונחזור אליכם!

היסוד הבסיסי הוא שלעולם לא מוותרים על סיפוקו של קהל היעד המרכזי, כדי להרוויח אולי עוד קהל יעד משני. עבור קהל היעד העיקרי יש להגיש את התוצר הטוב ביותר, ורק לאחר מכן לחשב אם ניתן להרוויח עוד קהלים.

הגדרת קהל היעד לספר, חרדי, דתי, חילוני, יפני או אחר – חשובה מאוד בהגדרת מטרות הספר, שיכתיבו את ההתנהלות לאורך הדרך.

הוצאה לאור חרדית VS הוצאת ספרים דתית

 כמובן שלהוצאת הספרים עצמה יש משמעות ביחס למגזר שאליו אמור לצאת הספר. 

אנו בטקסט רץ, לשם משל, מתמחים בהוצאת ספרים למגזר החרדי ולמגזר הדתי. לפיכך נודה בפה מלא שלסופר החילוני נוכל לתת שירות פחות מקצועי ואיכותי מאשר הוצאת ספרים חילונית שמתמחה במגזר החילוני. 

לעומת זאת אין ספק שמחבר מהציבור החרדי או הדתי לאומי – ימצא את עצמו אצלנו הרבה יותר, הן ביחס לחיבור האישי עם אנשי הצוות, אך בעיקר בהיבט המקצועי, בהבנה בדקויות וברגישויות הנוגעות לגוף הספר, ובהתאמת הספר לקהל היעד ולמטרתו הסופית. 

הוצאה לאור חרדית תדע לתת מענה טוב יותר למחבר חרדי, והדבר נכון לתחומים רבים נוספים. 

ברם, מלבד עצם הגוף המוציא לאור, ישנם הבדלים בגוף הספר עצמו, ועליהם נעמוד כעת. 

כתיבת ספר חרדי / דתי מול כתיבת ספר חילוני

בכתיבת ובעריכת הספר, יש הבדלים מסוימים בין התרבויות.

כמובן שהספקטרום הדתי הוא רחב מאוד, ומתחלק להרבה יותר סוגים מהחלוקה הדיכוטומית של 'חרדי/חילוני', ובהתאמה – יש להתאים גם את סגנון הכתיבה.

בניגוד למה שיש כאלו שחושבים, הציבור החרדי לא מדבר ביידיש או בלשון עברית עתיקה, אלא בעברית מודרנית ומעודכנת. כך שכתיבה בלשון עתיקה תגרום לריאקציה ושעמום גם לקהלים בציבור החרדי.

לעומת זאת, בציבור החרדי לא ניתן להשתמש בשפה גסה כלל, גם אם יש סיטואציה שממש מצדיקה איזו קללה עסיסית. כמו כן לא מקובל להשתמש בדימויים מעולם הזוגיות, אלא אם מדובר בספר שזהו הנושא שלו.

כתיבת ועריכת ספר דורשת אינסוף ידע, ולכן אם יש לכם קהל יעד שאינכם בקיאים בו – אתם חייבים עורך לשוני מאותו מגזר, או לפחות מתמצא היטב בניואנסים של המגזר, שיערוך את ספרכם.

זו הסיבה שאנו בטקסט רץ מחזיקים עורכי לשון וטקסט מכל המגזרים, כדי להגיע לתוצאה מדויקת ולהתאמה מיטבית לקהל היעד.

הוצאת ספר תורני חרדי מול ספר דתי הבדלים - טקסט רץ הוצאה לאור
הוצאת ספר תורני חרדי מול ספר דתי הבדלים - טקסט רץ הוצאה לאור

הסכמות והמלצות לספר חרדי מול ספר כללי

בציבור הדתי בכלל, והחרדי בפרט, יש דרישה יחסית גבוהה להסכמות. הציבור אינו מעוניין לקרוא כל מה שמגישים לו, ואחד הפרמטרים שלו בהחלטה אם לרכוש ולקרוא ספר מסוים – עשוי להיות ההסכמות שיש לספר, ובעיקר – נותני ההסכמות.

בהוצאת ספר חרדי חשוב להשיג הסכמות מרבנים מוכרים, במיוחד אם הספר עוסק בנושאים תורניים וכל שכן אם הוא עוסק בנושאי חינוך, הגות ועוד. לא כל כך משנה מה יהיה כתוב במכתבים, עצם זה שרב מסוים המליץ על הספר משמע שהוא מכיר את המחבר וחושב שאפשר לסמוך עליו.

זה לא נובע מפחד ילדותי לקרוא משהו "שלא הסכימו לי", אלא רצון לשמור על טהרת המחשבה ולקבל דעות ממי שראוי לתת אותן. הציבור החרדי סבור שלא כל אחד ראוי למכור את דעותיו ולהשפיע על הקורא.

למעשה – השאיפה לרכוש מידע ממישהו בר סמכא, אינה נחלתו של הציבור החרדי אלא של כל אדם. לכן גם במגזר החילוני נדרשות המלצות לספר, במיוחד אם הוא עוסק בתחומי מקצוע. ספר שעוסק ברפואה או במדע – ידרוש ממחברו להנפיק הוכחות לכך שהוא שווה את הטיעונים שהוא מציג.

כמובן, המלצות והסכמות זה אף פעם לא חובה.

מוציא ספר חרדי כמו גם מוציא ספר חילוני, שלא הביא הסכמות או המלצות לספרו – יוכל בהחלט לשווק ולמכור את ספריו (אלא אם הציבור יראה בהם הפרה מוסרית או בעיתיות משמעותית אחרת).

אלא שבלי הסכמות והמלצות, יהיה קשה יותר לציבור להשתכנע שהכותב הוא בעל סמכות בתחומו, וממילא אחוז המכירות ייפגע משמעותית.

עימוד ועיצוב ספר חרדי / דתי / חילוני

תחום העימוד שנובע למעשה מתחום העיצוב לא מתחלק לפי מגזרים, אלא לפי סגנונות עיצוב.

ישנם סגנונות עיצוב רבים, ונראה כי אין כינויים מוחלטים לכל אחד מהם. יש סגנון עיצוב מיושן, מודרני, פלאט, ויסטה, ערבי ועוד.

לעימוד תורני יש מאפיינים שונים מכל עימוד אחר, וכתבנו על כך במאמר הזה. אך כאמור, כאן מדובר על ספרים רגילים ולא תורניים.  

קשה לחלק את המגזרים לפי סגנונות עיצוב, משום שכל הסגנונות רווחים בכולם – איש לפי אופיו וטעמו, אך יש כן קווים כלליים שמאפיינים עיצוב הרווח במגזר מסוים.

למשל, בציבור החרדי ניתן למצוא עיצובים בסגנון המכונה 'חסידי', המבוסס ביסודו על סגנון עיצוב אירופאי מיושן אך הסגנון עבר מוטציות וכיום הוא ז'אנר בפני עצמו שמנפיק עיצובים מרהיבי עין (דוגמאות כאן).

בציבור הדתי לאומי לעומת זאת, ישנה נטייה כללית מסוימת לעיצובים עממים ופשוטים, המבטאים את הנפש 'כמות שהיא', בלי הצטעצעויות מיוחדות.

הוצאת ספר חרדי דתי - מה ההבדל? הוצאה לאור חרדית מול הוצאת ספרים דתית חילונית
המגזר החרדי: אלף גוונים של שחור...

בציבור החילוני אין שום סטנדרט מאחד, וניתן למצוא את כל סוגי סגנונות העיצוב ללא יוצא מן הכלל, אלא שסגנונות עיצוב מיושנים (ועיצוב חסידי, גם אם הוא חדשני, עלול להיתפס כמיושן) לא יזכו לרייטינג גבוה.

הפצת ספר חרדי / דתי / חילוני

הבדל משמעותי בין המגזרים זה כמובן בהפצת הספרים בארץ, בהתאמה לקהל היעד.

הפצת ספר במגזר החילוני תבוצע בעיקר על ידי הרשתות הגדולות סטימצקי וצומת ספרים, ובאמצעותן להגיע גם לחנויות קטנות יותר.

הפצת ספר במגזר הדתי תבוצע גם על ידי חנויות אלו, אך כדאי להוסיף את הרשתות המשתייכות למגזר, כגון 'דברי שיר', 'דני ספרים' ועוד. רבים המגזר הדתי לאומי מתיירים גם ברשתות במגזר החרדי.

הפצת ספר דרך הוצאה לאור חרדית תסייע להפצתו ברשתות הגדולות במגזר, 'אור החיים' ואחריה 'יפה נוף', ובנוסף – יפיצו גם ברשתות הקטנות יותר, כמו 'ביתן הספר' ועוד.

לכל המגזרים, ניתן להפיץ ולמכור את הספר בחנות ספרים דיגיטלית, שתאפשר גישה ומכירה לכל אדם בכל נקודה בגלובוס.

פרסום ספר חרדי / דתי / חילוני

כמובן שהפרמטר המושפע ביותר מהגדרת קהל יעד הוא פרסום. הגעה לקהל יעד מבוצעת באמצעות פרסום, הן במקומות הפרסום והן בסגנון הפרסום.

פרסום ספר חרדי מבוצע באפיקים מסוימים, שחלק גדול מהם חינמיים או זולים מאוד. רוצים לשמוע על זה עוד? פנו אלינו ונשמח לתרום לכם מניסיוננו הרב בתחום.  

במגזר הדתי וודאי החילוני אין את הפריבילגיה הזו, ופרסום הספר עולה בדרך כלל סכום משמעותי.

כיון שכך, חשוב מאוד להיעזר בבעל ידע וניסיון כדי להתמקד ולדעת היכן הכי נכון ומשתלם לפרסם, וכיצד ניתן להשיג תוצאות מקסימליות במינימום השקעה כספית.

התאמת מהדורה נוספת של הספר

במקרה בו הסקתם כי אין סיכוי להתאים את הספר לשני מגזרים בו זמנית, וכי הוא ספר חילוני בלבד או חרדי בלבד, עדיין יש אופציה נוספת להרוויח את קהל היעד הנוסף.

אם ההבדל הוא נקודתי, ואף שבספר יש מאפיינים חילוניים למשל – עדיין עיקר התוכן רלוונטי גם לקהל הדתי והחרדי – אפשר "להחזיר בתשובה" את הספר, ולהוציא מהדורה נוספת מותאמת לציבור הדתי.  

צעד זה נעשה על ידי מחברים רבים מאוד, משני הכיוונים. פונים להוצאה לאור חרדית או חילונית, ומבקשים מהם לבצע התאמה של התכנים למגזר שעמו הם מרבים לעבוד.

אז מה אתם אומרים, בא לכם לראות את הספר עם כיפה וציציות? 😊

*     *     *

עד כאן בקצרה ובראשי פרקים, ומקווים שסייענו לכם להבין את המפה ולגבש דעה לגבי הספר שלכם, האם הוא מתאים להפצה רב-מגזרית או לא.

בכל מקרה, אם תרצו עוד מידע – פשוט תפנו אלינו, ותוכלו ליהנות מייעוץ עם המומחים שלנו, ללא התחייבות וללא תשלום!

אז בהצלחה רבה שיהיה לכולנו!

החרדים, הדתיים הלאומיים וכל בית ישראל 🙂

0 0 הצבעות
דירוג המאמר
הירשם
הודע לי על
guest

1 תגובה
הכי ישן
הכי חדש הכי פופולרי
משוב מוטבע
הצג את כל התגובות
ויספיש
ויספיש
5 שנים לפני

ספר עם כיפה וציציות. אהבתי 🙂

אהבתם? שתפו את החברים!

רוצים לדבר איתנו? (אנחנו נשמח מאוד!)

אולי יעניין אתכם גם:

איך כותבים ספר?

איך כותבים ספר?

איך כותבים ספר? זה דומה להלחנת שירים? לציור אינטואיטיבי או לבנייה לפי תכנית אדריכלית? האם יש דרך מקצועית ונכונה יותר לחקוק מידע עלי ספר? מאמר שישנה את הספר שלכם…​

קרא עוד »
0
    0
    עגלת הקניות שלך
    עגלת הקניות שלך ריקהחזרה לחנות המוצרים

    !

    7 טעויות נפוצות
    בהוצאה לאור של ספר

    קבלו מדריך שיחסוך לכם הרבה כסף ועגמת-נפש!

    תודה!

    אנו נשלח למייל שלך את המדריך בהקדם.
    המשך גלישה מהנה :) 

    דילוג לתוכן