אם אתם כאן – בטח שאלתם את עצמכם איך להשיג מימון להוצאת הספר שלכם. מימון המונים? הד סטארט? מאצ'ינג?? שאלות מצוינות!
אז שלום לכם, ובמאמר הבא נדבר על השגת מקורות מימון לספרים, ובין היתר על מימון המונים על סוגיו השונים ושמותיו השונים.
מימון המונים לספר?! למה זה תפקיד המחבר?
ראשית כל צריך להבין – מה הצד שצריך לבצע מימון המונים? למה בעצם צריך כסף כדי להוציא ספר?
התשובה פשוטה כמובן. בהוצאה לאור יש שני מסלולים:
- מסלול של מכירת זכויות וקבלת תמלוגים
- מסלול של מימון עצמי ושמירה על זכויות השימוש
בעבר מסלול 1 שלט בשוק באופן כמעט מוחלט, וכל מחבר ספר היה מחזר אחר פתחיהן של הוצאות הספרים, ומבקש כי הן תואילנה לקחת את ספרו, להפיק אותו ולשווק אותו בערוצים השונים. על שיווק הספר היה המחבר מזדכה בתמלוגים, בתנאים משתנים לפי החוזה שסגרו המחבר והמו"ל.
כיום התהפך הגלגל, והמסלול השני הוא המועדף הן על הוצאות הספרים ובמיוחד על המחברים עצמם. להרחבה על התהליך ועל הסיבות לו, תוכלו לקרוא את המאמר "הוצאה עצמית של ספר: האם זה משתלם?".
אם אתם מתלבטים בסוגיה – קפצו לשם, כדאי.
אם לא קפצתם עדיין, כנראה שאתם מבינים שאת הוצאת הספר שלכם אתם תשלמו, והזכויות תישארנה אצלכם, ולכן נמשיך.
מימון המונים לספר: איך זה עובד?
טוב, אז אחרי שהחלטנו לבדוק ברצינות אם הספר שלכם יוצא לאור, בואו ונבין – איך עובד מימון המונים?
אז על רגל אחת – מימון המונים פירושו, ובכן, מימון של ההמונים. כלומר, אתם זקוקים לכסף כדי להוציא את הספר שלכם לאור, ולכן אתם פונים לציבור נרחב ומבקשים את עזרתו. כל אחד מהציבור מתבקש לסייע בסכום קטן, של עשרות עד מאות שקלים, בתמורה – אתם מתחייבים לו שתשלחו לו כמובן את הספר כשיצא לאור.
את הסכומים הנאגרים – אתם צוברים יחד לסכום גדול, שאיתו תוכלו לממן את עלות ההפקה של הספר.
כמה כסף צריך לגייס להוצאת הספר?
אגב, היעד שתקבעו בהוצאת הספר נקבע על פי אופי הפרויקט שלכם, והיקף החשיפה שאתם מייעדים לו.
כמובן שההחלטה צריכה להתקבל באופן מדוד ושקול. מחד – חבל לפספס פוטנציאל, מאידך – אסור לשגות בפנטזיות לא רציונליות…
כדי לדעת מה סדרי הגודל של הוצאת ספר, הכנו לכם מאמר על כמה עולה להוציא ספר לאור. כדאי להציץ שם, וכמובן – ייעוץ עם איש מקצוע תמיד יהיה מדויק יותר עבורכם.
פלטפורמות לגיוס המונים
כדי לגייס את הכסף, טכנית – אתם יכולים להצטייד בשק, בקורקינט ובדף ועט, ולעבור בית בית בין כל החברים שלכם… 🙂
אבל זה בצחוק כמובן. וגם האפשרות של שליחת מיילים פרטיים ובקשת העברה אליכם בביט או לבנק – כנראה שלא ממש תעבוד.
למה? מכמה סיבות:
- כמעט אין מצב לאחוז ראש עם כמות כזו של נתונים בלי לטעות מי נתן כמה, מה מגיע למי, מה הכתובת למשלוח לכל אחד וכו'.
- כדי שאנשים יקחו אתכם ברצינות הם צריכים לראות מערכת רצינית ומוכרת, המלוות בקמפיין או במסר משכנע.
- אם תאספו כסף בשק – לא תוכלו לשלם איתו להוצאה לאור, כי חוק המזומן יגביל אתכם לתשלום של עד 6000 ש"ח, וכנראה שהפקת הספר תעלה קצת יותר.
- אנשים רוצים לשלם לכם בתנאי שהפרויקט אכן יוצא לאור. חלקם יחששו לתת לכם כסף, כשלא בטוח שתצליחו לסיים את הגיוס…
- שק מטבעות זה כבד. חבל על הגב…
אז מה עושים??
בדיוק בשביל זה הוקמו פלטפורמות שונות לגיוס המונים, שחלקן מתאימות גם לגיוס למטרת הוצאת ספר לאור.
הד סטארט לספר
הפלטפורמה הנפוצה ביותר לגיוס המונים לצורך הוצאת ספר היא חברת 'הד סטארט', שיצרה מערכת שמותאמת בדיוק בשביל פרויקטים כאלו.
באתר החברה תמצאו אינספור פרויקטים של אנשים שפונים לציבור ומבקשים את תמיכתו, על פי השלבים הבאים:
- אתם מכינים סרטון הסבר, טקסט משכנע או מודעות יפות, המספרות על הפרויקט וחשיבותו.
- אתם קובעים יעד שאליו אתם רוצים להגיע.
- אתם קובעים מהם סכומי הסיוע המבוקשים (ראו בהמשך כיצד).
- הד סטארט מרימים לכם דף קמפיין באתר עם התכנים שיצרתם.
- את הלינק לדף אתם מפרסמים בבמות הרלוונטיות, ומכניסים אנשים אל דף הפרויקט.
- כאשר מישהו נכנס ורוכש ספר ברכישה מוקדמת – הד סטארט לוקחים פרטי אשראי ממנו, אך טרם גובים.
- כאשר הפרויקט מושלם והגעתם אל היעד – הגבייה מתבצעת, והכסף יועבר אליכם (או לחברת ההו"ל שתוציא את ספרכם).
לכל אחת מהן יש יתרונות וחסרונות, חלקן מותאמות לקמפיין להוצאת ספר וחלקן פחות, כשזה משתנה על פי מטרות הוצאת הספר, היקף הקמפיין המתוכנן על ידכם, טיב קהל התומכים הפוטנציאליים שלכם ושיקולים נוספים.
קמפיין גיוס לספר
כמובן, כדי שהבקשה שלכם תתקבל – עליה להיות רלוונטית, משכנעת, בעלת מסר נכון ומותאמת לקהל התומכים הפוטנציאליים שלכם.
כדי לבצע זאת נכון – כדאי מאוד להתייעץ עם מו"ל מנוסה או איש פרסום מקצועי, שיוכל לייעץ לכם כיצד לבנות את קמפיין הפרסום לספר בצורה המיטבית.
אצלנו בטקסט רץ, אגב, השלב הזה מבוצע על ידי חטיבת הפרסום והדיגיטל שלנו – 'תפוקה'.
מימון המונים: השאלות המעצבנות…
אם אתם עומדים לצאת למימון המונים, אנחנו ממש ממליצים לקבוע פגישה מסודרת עם עצמכם, להכין קפה גם לכם וגם לעצמכם, ואז לשאול את היושב מולכם את השאלות המרגיזות, שאמנם היום מעצבן לענות עליהן, אבל חבל שהן תבואנה מהמציאות או מהציבור.
אגב, כשם שעליכם להימנע מ"תעוזת יתר" – כך עליכם להימנע מכיסוח עצמי ואיבוד הבטחון באופן טוטלי.
בכל זאת, אתם אשכרה כתבתם ספר!
מי הם ההמונים שלכם?…
אתם הולכים לצאת לציבור ולבקש תמיכה, מיהו הציבור? מיהם ההמונים? הם מכירים אתכם? הם מכירים את החומר שלכם? הוא התפרסם כבר בבמות כלשהן? יש סיבה שיאמינו בספר או במוצר?
האם הספר שלכם יצדיק תשלום מראש?…
האם הציבור שאוהב את הכתיבה שלכם, יסכים גם לשלם עליה? יש לכם סימוכין לכך שאנשים יסכימו לשלם על תכנים שיצרתם?
דעו לכם, לא תמיד האנושות יודעת להעריך את יוצרי התוכן כפי שבאמת מגיע להם…
אם אתם לא בטוחים – תוכלו לשאול חבר בכנות, או איש מקצוע מתחום ההו"ל שידע להאיר את עיניכם, ולא רק להרים לכם להנחתה חלילה…
יש לכם מצנח חירום?…
אתם הולכים להשקיע כמה זוזים בקמפיין. ומה אם הוא נכשל ולא הגעתם ליעד? ומה אם הציבור לא מגלה עניין למרבה הצער? יש לכם את האפשרות לספוג את ההוצאה?
המשקיעים למדו אותנו: אם אין סיכון, אין תשואה…
החיים למדו אותנו: אם אין מצנח – אין תקומה… (חלילה)
מה היעד שאתם מציבים?
שאלה חשובה נוספת היא שאלת היעד, כיצד מחליטים איזה יעד לקבוע. השאלה נובעת כמובן מחישוב נכון של עלויות ההפקה, כאשר עליכם לקחת בחשבון עלויות נלוות כמו כיסוי קמפיין ההדסטארט עצמו, משלוחים לכל הרוכשים ועוד.
כדאי לחשוב טוב על נקודה זו, כדי לא לפספס פוטנציאל קיים, וכמובן – כדי לא להיתקע חלילה עם חצי קמפיין, שלפי חלק מהחברות יגרום לכך שהן לא תגבינה כלל מהמתחייבים את הכסף!
איך מדרבנים אנשים לתרום בהד סטארט?
במערך ההתרמה עצמו אתם יכולים לתת אפשרות של כמה סכומים, כנגד תמורה מקורית ומעניינת שתעודד תרומות, למשל:
- תמיכה של 80 ש"ח – תמורת ספר אחד כשיצא לאור.
- תמיכה של 320 ש"ח – תמורת שני ספרים + הקדשה אישית מהמחבר.
- תמיכה של 1200 ש"ח – 4 ספרים עם הקדשה + ארוחת ערב מיוחדת אצל המחבר.
כדאי לחשוב על תמורות מעניינות והולמות, שלכם לא עולות כסף רב (שהרי מטרתכם היא להכניס כסף ולהישאר איתו ביד) אך נותנות ערך לתומכים.
יש כמובן עוד מגוון טריקים ודרכים פרסומיות לעשות זאת, ועל כך נוכל להרחיב בשמחה – אבל לא כאן, אלא אצלנו במשרד…
מתלבטים? חייגו אלינו: 039-111-444 או השאירו הודעה כאן!
קפה משובח עם הרבה קצף – על חשבון הבית 🙂
יש לכם משהו נוסף להוסיף? תנו כאן למטה בתגובות!
זה מאוד מעניין יכולתי לעשות משהו בכיוון לפני שהוצאתי את הספר שלי לאור, אבל השם שולח את הכסף, למה נקרא שמם זוזים שמיד ליד הולכים וזזים
היי 55 🙂
בכל מקרה לפני יציאה לצעד דרמטי כמו גיוס המונים, כולל כל ההשקעה הנלווית לו, חשוב להיערך מבחינה מקצועית ובהתאם.
לא תמיד חייבים שיכירו אותך כדי להצליח, הרבה מאוד אנשים גייסו הון למרות שבודדים הכירו אותם לפני.
אך חשוב מאוד ההגשה, המסר והפיצוח. ובשביל זה תהיה חייב איש מקצוע שיודע היטב את המלאכה.
בהצלחה.